Det finns många fördelar med att bli medlem på Odlingsliv.se. Inte minst för att det är helt gratis. Inga dolda avgifter, inga kontokort behövs.

Bli medlem Logga in

Hoppas på hjälp med vinter-förberedelse…

Här kan du ställa frågor, dela tips och diskutera allt om odling av blommor i trädgården. Oavsett om du är nybörjare eller erfaren blomsterodlare, är detta platsen för inspiration och idéer för att skapa en färgstark och vacker trädgård.

Välkommen till vårt nystartade forum! Just nu är inläggen få, men vi är så tacksamma för att du vill vara med och skapa liv i forumet. Alla bidrag, nya trådar och svar hjälper oss att växa och göra detta till en ännu bättre plats för alla. Tveka inte att dela dina tankar och delta i diskussionerna – tillsammans bygger vi ett härligt community!

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Hej alla där hemma! Mitt namn är Peter och lever sedan nästan 5 år i södra Nederländerna, 30 minuter från Belgiska gränsen. Vi har en liten trädgård på baksidan av huset. Jag är en amatör när det kommer till odling, men försöker verkligen.

Så jag hoppas att någon här i detta forum kan hjälpa mig med ett par frågor…
    Jag bifogar bilder till mina frågor och hoppas det hjälper..
    Jag undra hur jag ska hantera dessa 4, all season plants, inför vintern .
    Ska jag klippa dem, och hur mycket, det vill säga var på stjälken.

Trumpetranka (Campsis radicans)
    Trädgårdsflox (Phlox paniculata)
    Stormhatt (Aconitum)
    Oleander (Nerium oleander)

När det gäller Oleander’n antar jag att jag bara ska låta den vara, för även nu i sena November, är den i gott skick och 1.5 meter hög. Man bör ha i åtanke att vi har lång varm höst och kort vinter här nere.

Vi är jättetacksamma för vilken hjälp som helst..
    Trevlig vinter och Jul därhemma!
    /Peter

Hej Peter, kul att du hittat hit. Forumet är dock helt nytt så aktiviteten här är än så länge väldigt låg. Jag är i alla fall väldigt tacksam att du tagit dig tid att skriva i forumet. Det hjälper oss att komma igång.
    Jag har (hade) själv en Trumpetranka som jag skulle vinterskydda och läste på hur jag skulle göra. Vad jag minns så var rekommendationen inte att klippa ner den nu utan senare på våren. Den skulle snarare bara förvaras frostfritt eller slås in med något täcke om den var planterad. Ta in om den är i kruka och vattna lite och sällan,.
    Tyvärr missade jag första frostnatten, så den tvärdog direkt…

Tack Andreas för ditt svar!
    Tyvärr är de en del av rabatten mot ett högt staket som de växer emot. Problemet vi har är att vi haft dem för 2 säsonger och vi har inte fått en enda blomma. Förra vintern klippte vi dem, och de kom tillbaka riktigt mycket och fint, men inga blommor. Så denna gång är jag osäker på att klippa dem.

Trädgårdsfloxen, Stormhatten och Oleandern antar jag att jag ska klippa så gått som helt, men är novis där.

Kodningen av ditt forum är lite vonkigt, och bara aningen svårnavigerad, och några länkar går till fel mål. Men eftersom det är ett nytt forum, är det säkert något som kommer korrigeras. Hoppas du får fler som hoppar på.. det är inte många bra forum. De flesta är på Facebook, men den platsen är en enda röra av falskheter, scams och AI, så jag undviker om jag kan.

Vänligen /Peter

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Odlingsliv
Privacy Overview

Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookiesinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälper vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.